Nacházíte se v sekci: Práce na NZ » Daně, vrácení daní

Daně, vrácení daní

Hledáte informace o systému placení daní na Novém Zélandu? Kde si o daně zažádat? Brzy se chystáte domů a rádi byste zažádali o vrácení daní? A na jakou částku vlastně máte nárok?

V následujícím článku vám nabízíme kompletní přehled o problematice placení a vrácení daní, spolu s mnoha odkazy na formuláře, které je případně potřeba vyplnit.

Placení daní

Pokud už jste našli zaměstnání a bylo vám přiděleno IRD number (jak získat IRD numer?), tak vám z každé výplaty jsou automaticky odvedeny daně na Inland Revenue. Jak vysoká částka vám byla odebrána lze sledovat buď na své výplatní pásce (paycheck, payslip) nebo online na myIR secure online services - viz obrázek.

online_servisPokud chcete sledovat své výplaty online, je třeba se zaregistrovat. Registrace není složitá, zvládnete ji i se základní angličtinou (viz obrázek - klikněte na Not yet regisetred).

Daň, kterou odvádíte Inland Revenue se nazývá PAYE - pay as you earn. Výhodou tohoto systému je, že je jednoznačně průhledný a lehce se v něm orientuje. Speciálně pokud jste pracovali pro více zaměstnavatelů, tak v online systému máte přehled všech vašich výplat a odvedených daní. Pokud po návratu do České republiky budete potřebovat pojišťovně prokázat, že jste v cizině legálně pracovali a odváděli daně, tak stačí tento přehled vytisknout a vzít sebou na pojišťovnu. Sebou mějte i dokument od zaměstnavatele o nástupu do zaměstnání a ukončení pracovního poměru.

To jak vysoké daně platíte, záleží na kategorii, do které spadáte. Zaměstnavatel by vám měl na začátku pracovního poměru dát formulář IR330 (ke stažení zde), dle kterého danou kategorii určíte. Tento dokument neposíláte Inland Revenue, ale vraťte ho zpátky svému zaměstnavateli. Více informací v angličtině naleznete zde.

ir330

Vrácení daní - Income Tax Return

Pokud jste pravidelně odváděli daně, máte nárok si zažádat o jejich vrácení. Tady je důležité si uvědomit, že vám nebude vrácena celá částka, ale pouze část toho co jste na daních odvedli. Výpočet této částky je stejný jak pro Novozélanďany, tak pro cizince. Záleží zde na mnoha proměnných, ale ty se většinou týkají pouze místních - tedy studentská půjčka apod. Výše částky, která vám bude vrácena, si můžete sami vypočítat zde.

Pokud si budete hledat informace o vrácení daní nebo s někým na toto téma budete diskutovat, tak mluvíme o IR3 individual income return, často zkracováno jako IR3 return.

Co je IR3 individual income return?

Na konci každého daňového období (konec měsíce března) předkládáte Inland Revenue přehled vašeho výdělku a kolik jste zaplatili na daních. Toto provádíte pomocí formuláře IR3 (viz níže). IR3 poskytuje Inaland Revenue informace o:

  • výši vašeho výdělku během zdaňovacího období,
  • výši částky, kterou jste zaplatili na daních,
  • slevy na daních pro podnikatele, studentské půjčky apod. (pro WHS není třeba řešit),
  • zda máte nárok na vrácení peněz nebo naopak něco úřadu dlužíte (pro WHS se jedná o vrácení).

O daně si můžete zažádat sami pomocí online servisu, papírovým formulářem IR3 nebo můžete využít služeb "tax agent".

Online servise - výhodou je, že zde máte kompletní a přehledný přehled všeho co se týká vašeho výdělku a daní. Pokud žádáte o daně sami přes online servis, tak máte ulehčenou práci o počítání, kolik vám má být vlastně vráceno. Systém to počítá automaticky za vás. Doporučuji si přehled vašeho výdělku a odvedených daní vytisknout, ať máte všechna čísla po ruce, případně i víte, jak se co nazývá (např. PAYE deductions, Total deductions, Total Income…)

Papírový formulář IR3 - pokud neradi řešíte věci online a dáváte přednost tužce a papíru, tak si zde stáhněte formulář IR3 (pro rok 2013 ke stažení zde: IR3 2013 a příručka k vyplnění). Vše vyplňte dle instrukcí a zašlete na adresu: Inland Revenue, PO Box 39090, Wellington Mail Centre, Lower Hutt 5045

ir3_2013

Tax agent - pokud jste na Novém Zélandu na WHS a umíte alespoň základy angličtiny, tak služby tax agent nepotřebujete. Za tyto služby se platí (pokud si o daně žádáte sami přímo IR, tak je vše zdarma). Tyto služby často využívají Novozélanďané, když si nejsou jisti, zda mají nárok na vrácení daní a nebo sami úřadu dluží určitou částku. Tax agent jim zjistí, jak na tom momentálně jsou - tedy jakou částku dluží, případně na jakou částku mají nárok. Pokud úřadu dotyčný něco dluží, tak tax agent nemusí IR sdělit informace o dlužníkovi (a to je právě ta výhoda - v případě, že by si dotyčný zažádal sám přímo IR a zjistilo by se, že něco dluží, musel by to okamžitě zaplatit). Naopak pokud dotyčný má nárok na získání daně, tak mu o ně tax agent zažádá a z toho si bere předem domluvené procento.

Odjíždíte z Nového Zélandu, ale ještě není konec zdaňovacího období?

O tom jak žádáte o daně v případě, že z NZ odjíždíte a ještě není konec zdaňovacího období, vysvětlím konkrétně na mé vlastní zkušenosti (k mým četným otázkám na IR jsem používala můj email v rámci online servisu, případně jsem využila skype).

Na Novém Zélandu jsem byla rok na WHS - od září 2012 do září 2013. Na konci března 2013 jsem si online zažádala o vrácení daní za období září 2012 - březen 2013. Z Nového Zélandu jsem odjížděla v září 2013 - měla jsem tedy nárok na vrácení daní za období duben-září 2013. Jelikož však ještě nebyl konec daňového období, tak jsem nemohla o daně zažádat online a papírový formulář pro rok 2014 ještě neexistoval (a stále neexistuje :)

Jak tedy postupovat?

Následující postup můžete provést z kterékoliv země světa (tedy včetně ČR nebo i pokud jste stále na NZ). Stáhněte si poslední aktuální IR3, který je k dispozici (v mém případě IR3 2013). Na první straně přeškrtněte rok, tak aby odpovídal období, za které žádáte (vždy je to tedy o rok napřed než je poslední dostupný formulář - viz obrázek - samozřejmě bez smajlíka :)

2014_IR3

Dále už postupujte jako při klasickém vyplňování formuláře. Důležité je nezapomenout uvést datum, kdy jste opustili Nový Zéland a uvést, kam vám mají danou částku poslat.

POZOR - v momentě, kdy uvedete, že NZ opouštíte a vrátí vám všechny daně a nemáte už u IR žádné závazky, tak vám zruší přístup do online servisu! Potřebujete-li si tedy ověřit, zda vše proběhlo v pořádku nebo máte dotazy, tak použijte asistenční linku. Já osobně volám přes skype - na účet si dám pár euro a volání potom v porovnání s telefonem vyjde velice levně.

Podrobné informace v angličtině naleznete zde.

Poslední aktualizace: 10.04.2014 21:51:29, shlédnuto: 7955 x
Líbil se vám článek ? Šiřte jej dále!
Aoteaora na facebooku

  Copyright © www.aotearoa.cz 2003 - 2017

Tvorba internetových stránek Winternet s.r.o.