Hamiltonův waterjet - jak vznikla trysková loď

Nacházíte se v sekci: Vše o NZ » Hamiltonův waterjet - jak vznikla trysková loď

Mělké vody říček v Canterbury byly Billu Hamiltonovi velikou výzvou. Tento vynalézavý a podnikavý sportovec - inženýr přišel na využití silné síly vody. Ne jako lodní šroub, který je umístěn pod lodním trupem, ale pohonnou jednotku umístil do lodi, tak aby mohl plout vysokou rychlostí po mělké vodě.

Hamiltonův waterjet si začaly první odvážlivci pořizovat přibližně od roku 1953, vyrobené v loděnici v Christchurch. Do roku 1957 se lodě rozšířily po celém Zélandu. Objevovaly nová dosud nesplavná místa na odlehlých tocích, lidé v těchto pozoruhodných lodích s novým proudovým pohonem našli výborného pomocníka a také zdroj zábavy. Tehdy byly lodě postaveny téměř celé ze dřeva, což snižovalo využití lodí, zvláště při nebezpečí kolize s kameny a skálami ve vodním korytě.
Naštěstí se někdy kolem roku 1958 objevil na scéně první sklolaminát. Díky němu se zkonstruovali více odolné trupy lodí, které se mohly masově vyrábět v rychle se rozrůstajícím a expandujícím soukromém podniku. A v sedmdesátých létech již bylo vše připraveno na stavbu železných trupů, které jsou odolné vůči nechtěným kolizím na mělkých kamenitých řekách.

Roku 1962 byla založena asociace vlastníků proudových lodí - the New Zealand Jet Boat Association, s 58 zakládajícími členy - vlastníky lodí. V současné době je jejich počet kolem 2 tisíc.

Bill Hamilton významně přispěl k rozvoji lodních pohonů, jeho vynález je využíván a dále rozvíjen v mnoha zemích světa, v plavidlech rozličných druhů a velikostí. Jeho úspěch byl oceněn v červnu 1974, kdy mu byl při příležitosti oslavy narozenin britské královny udělen rytířský titul.

Jetboaty pomohl dostat do povědomí také sir Edmund Hillary, když vyrazil v roce 1977 se svou expedicí "Ocean to Sky" právě na tryskových člunech z Bengálského zálivu proti proudu nejdelší indické řeky Gangy.

Sir William Hamilton, patron Novozélandské asociace proudových lodí zemřel v březnu 1978.

Přeloženo a zkráceno na základě článku Guy Manneringa + doplněno o další zajímavosti.

Pohon proudem vody má mnoho předností proti klasickým způsobům pohonu lodí.

Zde jsou některé výhody:

Výborná manévrovatelnost

  • Přesná kontrola řízení ve všech rychlostech
  • "Nulová rychlost" otáčení - zajišťuje otočení na místě o 360°
  • dokonalá manévrovatelnost při přistání a při držení na místě
  • Při větším počtu instalovaných trysek je možný pohyb do strany
  • Vysoká výkonnost při prudkém zastavení

Vysoká efektivita

  • Pohon je při středních a vyšších rychlostech stejně a více efektivní než klasické způsoby pohonu

Malý čelní odpor

  • Absence nástaveb na dně lodi snižuje její odpor

Snadná údržba

  • Absence pohonných nástaveb na dně trupu snižuje počet nehod a závad
  • Minimální prostoje a jednoduchá údržba

Klidný a tichý

  • Bez vibrací trupu, bez otáčivého efektu a bez kavitace během rychlé jízdy přispějí k maximálnímu možnému komfortu posádky
  • Malá akustická stopa pod vodou (využívá se u moderních válečných lodí jako součást stealth technologií)

Absolutní bezpečnost

  • Lidé v okolí lodi jsou v bezpečí - nehrozí zranění od lodního šroubu

Kde se svézt jetboatem na Novém Zélandu

Fotografie ze Skippers Canyon Jet

Martin Slíva

Poslední aktualizace: 16.12.2011 10:48:09, shlédnuto: 2875 x
Líbil se vám článek ? Šiřte jej dále!
Chcete-li podpořit náš web, pak si u nás zakupte některou z nabízených služeb. Tak pomůžete zajistit, že budeme nadále předávat nezávislé info- rmace o Novém Zélandu, které poskytujeme od roku 2002.
Děkujeme za podporu.
Aoteaora na facebooku

  Copyright © www.aotearoa.cz 2003 - 2018

Tvorba internetových stránek Winternet s.r.o.