Tongariro Northern Circuit

Nacházíte se v sekci: Průvodce » Tongariro Northern Circuit

Fantastické pohledy na formace činných vulkánů a údolí vyřezaná ledovci. Křoviny, svahy pokryté typickými trsy červené trávy, lávová pole, sněhem pokryté vrcholky, poušť, termální prameny, z podzemí proudící pára, smaragdová jezera, výhled na daleké Taranaki - to vše pod ochranou UNESCO... to je Národní park Tongariro. Jednou z jeho nejhezčích částí prochází třídenní track Tongariro Northern Circuit. Patří mezi Great Walks, proto v letní sezóně budete potřebovat zvláštní lístky pro přenocování v jeho chatách.

Průvodce

z vesnice Whakapapa do chaty Mangatepopo Hut, 3 hodiny

Stezka začíná 100 metrů pod Whakapapa Visitors Center (turist.inform.centrum) u Ngauruhoe Place. Prvních dvacet minut se jde po spodní stezce lower Taranaki Falls track, pak se z ní odbočí a pokračuje dále po Mangatepopo Track.

Místy je silně erodující půda, překročíte dna potoků - ty se mohou za deště vydatně rozvodnit a znemožnit přístup. Před sebou po pravé straně máte horu Pukekaikiore, o ní se domnívá, že patřila do vulkanického komplexu sopky Tongariro. Po levé straně spatříte Pukeonake, lávový kužel. Obojí, Pukekaikiore a Pukeonake jsou svědky dávné přítomnosti ledovců, kdy ledovec z Tongarira vyřezával cestu skrz údolí Mangatepopo. Před sebou uvidíte ohromný kužel sopky Ngauruhoe a plošší sopku Tongariro. Ngauruhoe je mladší parazitující kužel na sopce Tongariro.

Poslední hodinku chůze stezka obchází Pukekaikiore , nakonec vejde do údolí Mangatepopo. Chata Mangatepopo je vzdálena pět minut chůze od hlavní stezky.

od chaty Mangatepopo Hut k jezerům Emerald Lakes, 3,5 hodiny

Stezka sleduje potok Mangatepopo nahoru do údolí. Cesta překračuje sérii lávových polí - ta nejmladší jsou z erupcí Ngauruhoe v letech 1949 a 1954.

Pětiminutová oklika vás zavede k pramenům Soda Springs, ty se vynořují zpoza staré lávové řeky. Na jaře a v létě zde najdete vodomilné rostliny - náprstník bílý a pryskyřičník žlutý.

Následují prudký výstup na sedlo Mangatepopo se odmění výhledy horolezce dolů do údolí a za jasného počasí výhledem na vzdálenou horu Taranaki. (Zde doporučuji vyjít brzo ráno, výstup je náročný a za chladného počasí se lépe jde. Také se časným výstupem vyvarujete přítomnosti desítek turistů, které v sezóně přiváží autobus.) Ze sedla stezka prochází Jižním kráterem/South Crater - ten není pravým kráterem, ale slouží jako odvodňovací pánev okolních sopek.

Před sebou najdete poměrně nedávná lávová pole vyteklá z Červeného kráteru/Red Crater. Výstup na Red Crater nabízí fantastické výhledy směrem na východ do údolí Oturere a na horské pásmo Kaimanawa.

Z vrcholu Červeného kráteru vede tyčemi značená postranní cesta na vrchol hory Tongariro. Hlavní stezka pokračuje po okraji Červeného kráteru. Fantastická podívaná se nabízí při pohledu na vzdálenější zadní část kráteru.Tam je "hráz" - starý vulkanický komín kterým se vylévalo magma. Přes silnou erozi zde vydržel takto vystavený, a to jelikož je tvrdší než sopečný popel a struskovitá láva.

Severní kráter/North Crater je velkým zarovnaným kráterem. Původně v kráteru bylo lávové jezero, to postupně vychladlo a zaplnilo ho.

Lávová moréna pokrývající hřeben vede dolů k jezerům Emerald Lakes. Tyto tři jezera zaplnila staré prohlubně vzniklé po explozi. Jejich smaragdově zelené zabarvení je přičítáno minerálům z termální oblasti Červeného kráteru.

Za jezery se stezka větví, doprava k chatě Oturere Hut, nebo pokračuje přímo k chatě Ketetahi Hut.

od Emerald Lakes k chatě Ketetahi Hut, 2 hodiny (v případě, že jdete Tongariro Crossing)

Opustíte Emerald Lakes, stezka překročí Central Crater, který je ve skutečnosti stejně jako South Crater jen odvodňovací pánví. Krátký výstup vás přivede na hřeben u jezera Blue Lake. Toto jezero se vytvořilo, když voda zaplavila starý kráter.

Stezka se poté ubírá kolem North Crater. Cestou můžete vidět jezera Rotoaira (v popředí) a Taupo. Se ztrácející se výškou postupně vstoupíte do oblasti s trsy červené trávy, která zakrývá okolní kopce.

Hadovitá stezka vede dolů k chatě Ketetahi Hut. Prosíme vás, nezkracujte si cestu svahem, neboť tím urychlujete erozi.

od chaty Ketetahi Hut k parkovišti Ketetahi, 2 hodiny (v případě, že jdete Tongariro Crossing)

od chaty stezka pokračuje po svahu dolů, přes travnaté plochy, ke konci se ponoří do lesa. Cestou minete horké prameny Ketetahi Springs. Ty leží na soukromé půdě, tou také procházíte. Přístup k samotným pramenům je zakázán, držte se stezky a nevybočujte z ní.

od Emerald Lakes k chatě Oturere Hut, 1,5 hodiny

Od Emerald Lakes stezka prudce klesá do údolí Oturere, s výhledy na údolí, horské pásmo Kaimanawa a poušť Rangipo Desert. Stezka se proplétá přes nekonečné variace neobvyklých lávových formací vyteklých do údolí při erupci Červeného kráteru. Toto místo se stává zvláště magickým za zamlženého dne. Chata Oturere sedí na východním okraji lávových polí.

od chaty Oturere Hut do chaty Waihohonu Hut, 3 hodiny

Po opuštení chaty Oturere se stezka vlní přes mnoho malých údolí s potoky a přes štěrková pole. Rostlinný život tu je neustále utlačován vulkanickou aktivitou, nadmořskou výškou i klimatem. Příchodu rostlin do této otevřené a holé krajiny brání sypký štěrk, proto je jejich návrat velice zdlouhavý. Stezka pozvolna obchází sopku Ngauruhoe, klesá do údolí a překračuje jedno z ramen potoku Waihohonu Stream. Pokračuje údolím s bukovým lesem, poté stoupá na vrchol hřebenu. V dalším údolí se nachází chata Waihohonu Hut.

z chaty Waihohonu Hut do vesnice Whakapapa, 5,5 hodiny

Od staré původní chaty Waihohonu stezka sleduje potok Waihohonu a postupně stoupá do sedla Tama Saddle. To je na otevřeném místě a za špatného počasí v něm může být velice větrno. V sedle se nachází postranní stezka k jezerům Tama. Obě, Upper Tama a Lower Tama jsou zaplněné krátery po vulkanické explozi. K bližšímu jezeru Lower Tama cesta trvá asi deset minut, k druhému počítejte s hodinou a půl tam a zpátky - stezka nahoru příkře stoupá.

Vesnice Whakapapa je vzdálena asi dvě hodiny chůze od křižovatky k jezerům Tama. Po hodině chůze se setkáte s okružní trasou Taranaki Falls loop walk. Jestliže chcete jít k vodopádům, pokračujte dolů do leva. Od vodopádů stezka pokračuje podél potoka Wairere skrz bukový les.

Alternativně můžete zvolit horní cestu vpravo. Půjdete přes travnaté plochy a křoviny. Po obou stezkách se dostanete do vesnice asi za jednu hodinu.

Postranní výlety:

Z chaty Waihohonu Hut

Old Waihohonu Hut (Graphic: DOC)Historická chata Waihohonu Hut, 30 minut s návratem, z nové Waihohonu Hut

Abyste navštívili chatu, směřujte směrem k vesnici Whakapapa. Krátká postranní stezka k chatě je označená.

Chata byla postavena v letech 1903/04 vládou, používala se pro kočáry jako etapová zastávka. Chata byla postavena z dvojitého vlnitého plechu s tepelnou izolací uprostřed. K noclehům se již nepoužívá - je chráněna jako historická budova.

Ohinepango Springs, 1 hodina s návratem

Pokračujte směrem k chatě Rangipo Hut. Po asi 20 - 25 minutách překročíte potok Ohinepango, za ním již najdete směrovník k pramenům. Studená křišťálově čistá voda pramení zpoza starých lávových polí a vytéká v ohromném množství do potoka.

Z Tongariro Crossing

výstup na Ngauruhoe Summit, výška 2287 metrů, 3 hodiny s návratem na hlavní stezku

Jděte nahoru údolím Mangatepopo do sedla Mangatepopo Saddle. Odtud půjdete vpravo po tyčkami značené stezce k úpatí sopky. Odsud cesta není značená. Pokračujte po kamenitém hřebenu vzhůru k vrcholku. Za hřebenem přejděte přes skupinu červených balvanů, dosáhnete vnější strouhy kráteru. Odsud můžete vylézt k nejvyššímu bodu na vnějším kráteru (vlevo). Nebo můžete jít na okraj vnitřního kráteru(vpravo).

Horolezci si musí dávat pozor na padající kameny, které se uvolní pod horolezci, kteří stojí nad vámi. Vyvarujte se vstupu do vnitřního kráteru, když vypouští silnou páru.

Sestupte přes červené balvany, pak velice opatrně pokračujte dolů po sypkém kamení, a to na jakoukoliv stranu.

POZOR: V zimním období mohou na vrchol vystoupit pouze zkušení horolezci s řádným vybavením.

Výstup na Tongariro Summit, výška 1967 metrů, 2 hodiny s návratem na hlavní stezku

Z Červeného kráteru vede tyčkami značená cesta. Cestou stezka nabízí úžasné výhledy do okolní krajiny.

Poslední aktualizace: 04.11.2011 14:18:53, shlédnuto: 3168 x
Líbil se vám článek ? Šiřte jej dále!